Home » Hoogsensitiviteit binnen het gezin

overprikkeld op school

Hoogsensitiviteit binnen het gezin

Hoogsensitiviteit binnen het gezin

De afgelopen 11 jaar zijn Marjan en ik door vallen en opstaan wijzer geworden over hoe wij om moeten gaan met de hoogsensitiviteit binnen onze gezinnen. Regelmatig hebben wij elkaar aangekeken en de vraag gesteld: “Hebben andere gezinnen dit ook?” Wij zullen jullie meenemen in een aantal situaties.

Voeding

Voeding is en blijft een belangrijke rol spelen binnen onze gezinnen. Toen onze kinderen baby’s waren konden ze slecht tegen prikkels en hadden ze behoefte aan rust en regelmaat. Ze raakten snel overprikkeld met als gevolg dat wij vaak zelf de (fles)voedingen gaven en onze kinderen verschoonden en in bed stopten. Naarmate ze ouder werden kregen ze voorkeur voor bepaald voedsel wat heel normaal is. Er waren momenten bij dat ze voedsel weigerden, omdat het voedsel anders proefde dan ze gewend waren of omdat de fabrikant iets had veranderd aan het product. Pasgeleden nog weigerde onze jongste dochter chocopops te eten, omdat het anders smaakte dan normaal. Dan kan je als ouder hoog of laag springen, maar ze eet het niet op.

Visite

Als wij op visite gingen dan waren onze kinderen in eerste instantie ontzettend afwachtend en gingen vaak achter ons staan. Ze moesten eerst goed alle prikkels verwerken en de sfeer en ruimte aanvoelen en langzaam zag je ze dan ontdooien en meer zichzelf worden. Hoe vaak wij wel niet gehoord hebben dat onze kinderen verlegen zijn, terwijl zij dit echt niet zijn. Die stille afwachtende houding komt vooral doordat zij sferen en mensen haarfijn aanvoelen. Op het moment dat ze een ruimte binnen stappen komen er veel prikkels tegelijk binnen en dat moeten ze eerst goed verwerken, voordat ze zichzelf wat meer bloot geven.

Verjaardag

Verjaardagsfeestjes is nog zo’n leuke. Onze kinderen konden zich weken van te voren al helemaal druk maken wie er wel niet op hun eigen feestje mochten komen. Zo waren ze druk bezig met welke kinderen elkaar aardig vonden of niet en op basis hiervan beslisten ze wie er op hun feestje mochten komen. Tijdens het feestje waren ze ontzettend druk met het feit of iedereen het wel naar de zin had en hadden ze feilloos door als kinderen niet happy waren. En na die tijd waren ze enorm overprikkeld, wat zich bij de een uitte in huilbuien en stil worden en de ander werd driftig en ging schoppen en slaan met de deuren.

Basisschool

De basisschool, een plek waar onze kinderen op zich graag naar toe gingen en gaan, maar wat regelmatig leidde tot overprikkeling. Op school zijn er mega veel prikkels te vinden, denk hierbij aan schreeuwende kinderen op het schoolplein, drukte in de klas, aanvoelen van emoties van anderen, ruzies, pesterijen, etc. Het klinkt nu allemaal ontzettend negatief, maar dit zijn wel prikkels die bij onze kinderen heel hard binnen komen. Waar onze kinderen ook slecht mee om kunnen / konden gaan was oneerlijkheid. Bijvoorbeeld een juf die een waarschuwing gaf en er vervolgens niet naar handelde of een kind wat op zijn kop kreeg terwijl iemand anders het gedaan had. Onze kinderen hadden ook veel moeite met leerkrachten met een behoorlijke harde stem, of leerkrachten die een wat negatievere houding lieten zien. Elk jaar hadden wij aan het begin van het schooljaar, maar ook tussendoor gesprekken met de leerkrachten om uitleg te geven over wat hoogsensitiviteit nu precies is en wat onze kinderen helpt om niet helemaal overprikkeld uit school te komen.

Sinterklaas

Wat ook een uitdagende periode is, is de tijd van het Sinterklaasfeest. Elk jaar rond deze periode waren onze kinderen geregeld overprikkeld. Ze kwamen overprikkeld uit school, waren overprikkeld na de intocht, kregen stress van het sinterklaasjournaal, waren overprikkeld nadat sinterklaas op school was geweest of als ze op school de schoen hadden gezet. En dan hebben we nog het Sinterklaasfeest op de sportverenigingen en zo weggelaten. Wat anderen zo’n gezellig feest vinden, vinden wij het een hele opgave.

Adviezen

Inmiddels weten wij wat goed is voor onze kinderen, voor ons zelf en onze gezinnen en trekken wij ons er niet zo veel meer aan van wat anderen vinden. Als ouders moet je continue de balans vinden om te voorkomen dat je kind overprikkeld raakt. Dat is en blijft moeilijk. Wij weten door de ervaring dat wij niet zo van drukke omgevingen houden en we genieten enorm van de natuur. Muziek en beweging vormen een belangrijke rol is ons gezinsleven. Ook hebben wij onze kinderen geleerd vooral je intuïtie te volgen en als iets niet goed voelt het ook niet te doen. Onze kinderen voelen inmiddels ook goed aan als ze richting de overprikkeling gaan en durven dit nu ook op tijd te benoemen.

Hieronder geven wij per kopje wat tips en adviezen die wij hebben toegepast om overprikkeling te voorkomen bij onze kinderen:

Voeding

  • Erken dat de reacties van uw kind op het eten echt zijn.
  • Geef het eten in een rustige omgeving waarbij uw kind niet snel wordt afgeleid.
  • Bekijk wat uw kind wel lust en zoek voedsel met dezelfde structuur en mogelijk smaak.
  • Leer je kind proeven en nieuw voedsel proberen en beloon het probeergedrag. Een kind heeft gemiddeld 10x nodig om iets goed te proeven.
  • Ga samen met je kind boodschappen doen en laat je kind kiezen.

Visite

  • Bereid je kind voor als je op visite gaat.
  • Spreek met elkaar een signaal af als je kind merkt dat het te veel wordt.
  • Vraag aan de visite of je kind even op een rustige plek (slaapkamer) een boek mag lezen of muziek mag luisteren.
  • Niet meer dan 1 visite/bezoek per dag of eigenlijk per weekend. Als het niet anders kan, dan een rustmoment creëren of even lekker gaan bewegen (trampolinespringen, dansen, wandelen in het bos) om de prikkels te verwerken en weer ruimte te creëren in het hoofd.

Verjaardag

  • Leer je kind te kiezen voor zichzelf door de volgende vragen te stellen: wie wil je op je verjaardag hebben, van wie word jij blij?
  • Spreek met elkaar een signaal af als je kind merkt dat het teveel wordt.
  • Plan de verjaardag van tevoren, maak een schema en vertel wat er allemaal gaat gebeuren.
  • Nodig niet te veel kinderen uit, bij ons was altijd het maximum 5 a 6.
  • Laat het feestje niet te lang duren en bouw ook even een rust moment in als dat mogelijk is. Bij ons lieten we de kinderen tussendoor even dansen of naar een filmpje kijken.

Basisschool

  • Bespreek met de leerkracht wat hoogsensitiviteit is en wat voor jouw kind werkt.
  • Denk samen met het kind en de leerkracht na over een geschikte plek in de klas.
  • Laat het kind met de leerkracht een signaal afspreken als het teveel wordt of spreek af als het kind overprikkeld begint te raken dat hij even mag weglopen bijvoorbeeld even naar het toilet of misschien is er op school een rustig plekje.
  • Neem je kind serieus en toon empathie op de momenten dat ze aangeven niet naar school te willen. Vaak helpt dit heel goed en daarna kun je de switch maken om uit teleggen waarom school belangrijk is om naar toe te gaan.

Sinterklaas

  • Bereid samen met je kind het sinterklaas feest voor door te vertellen wat er allemaal gaat gebeuren.
  • Maak een planning samen met je kind zodat hij of zij overzicht heeft wat er allemaal gaat gebeuren.
  • Wees kieskeurig naar welke sinterklaasfeesten je gaat en ga niet naar allemaal.
  • Zoek bij de intocht een geschikte plek waarbij je niet middenin de menigte staat.

Tot slot willen wij nog twee mooie oefeningen meegegeven:

  • Bespreek aan het einde van de schooldag waar je kind allemaal aan heeft gedacht of gevoeld heeft, teken dit of schrijf dit op. Laat je kind daarna hetgeen doorkrassen waar hij of zij niet meer aan wilt denken.
  • Bespreek voor het slapengaan de dag door, begin bij wat er niet zo goed ging op die dag. Daarna vraag je “Wat ging juist heel goed?” Als afsluiting kan je vragen om je kind zichzelf een compliment te geven, heb je iets gedaan waar je enorm trots op bent of misschien ging er vandaag iets goed wat eerder problemen gaf. Zo sluit je de dag positief af en zal het kind makkelijker in slaap vallen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *