Overprikkeling voorkomen tijdens de Corona-crisis

Daar zitten we dan met zijn allen ineens thuis. Het vaste ritme waar we zo aan gewend waren is weg. We moeten weer een nieuw ritme zoeken en dat is best een uitdaging. Want hoe zorg je ervoor dat niemand binnen het gezin overprikkeld raakt? Hoe zorg je ervoor dat je als alleenstaande ouder het allemaal kan handelen? Dat de sfeer in huis goed blijft en de stress niet langzaam toeneemt? Hoe voorkomen we overprikkeling in deze Corona-crisis? Al met al een hele uitdaging.

Snel overprikkeld raken

In de eerste week zijn zowel mijn dochters als ik, alle drie een keer overprikkeld geraakt. Mijn oudste dochter had bijvoorbeeld veel moeite met het feit dat alle docenten van de middelbare school de lessen op anderen manieren aanboden. Dat ze daardoor in het begin zaken misten en voor haar gevoel achter de feiten aanliep.

Mijn jongste dochter raakte vooral geïrriteerd van de hangende computerprogramma’s. Ze wilde graag werken aan school, had zin om opdrachten te maken, maar dat wat zij in haar hoofd zat, gebeurde niet zoals zij zich dat bedacht had.

Ikzelf raakte een aantal keren licht overprikkeld, omdat ik voor mijn gevoel met alles en iedereen bezig was, maar zelf weinig ruimte in kon nemen om even mijn hoofd te legen. Daarbij frustreerde het mij enorm dat ik mijn werk niet zo kan uitvoeren als ik gewend was, omdat ik regelmatig werd gestoord door mijn kinderen.

Energie niet kwijt kunnen

Daarbij kunnen de meiden, maar ook ik niet echt hun energie kwijt. We bewegen aanzienlijk minder, wat normaal een mooie uitlaatklep is en een moment om weer op te laden. En daarnaast is het een uitdaging om niet je hele vrije tijd te besteden aan Netflix.

Overprikkeling voorkomen

Maar hoe doe je dat nou? Het zoveel mogelijk voorkomen van overprikkeling? Ik heb er voor gekozen om een vast schema aan te houden. Een ritme kiezen wat ons houvast en duidelijkheid geeft. Wij staan met z’n drieën om half 8 ‘s morgens op. We ontbijten gezamenlijk en dan rond 8.45 a 9.00 uur beginnen we aan ons (huis)werk. Ieder van ons heeft een eigen ruimte en als we bij elkaar zitten dan heeft ieder een koptelefoon op. Om 10.30 uur is het koffie en limonade pauze en rond 11.00 uur gaan we weer verder tot een uur of 12.00. Ben je eerder klaar, dan ga je iets voor jezelf doen en val je de anderen niet lastig. Rond 12.30 uur gaan we lunchen en na het lunchen gaan we met z’n drieën even de hond uitlaten. In de middag doen we allemaal wat voor ons zelf. Trampoline springen in de tuin, schilderen, tekenen, filmpje kijken of lekker lezen. Dat zijn ook de momenten dat ik nog wat aan mijn werk kan besteden.

Acceptatie

Ikzelf heb geaccepteerd dat ik mijn werktijden over de hele week uitsmeer. Als ik echt een telefonisch overleg gepland heb dan geef ik ook aan dat ik dan echt niet gestoord kan worden. Ik kies bewust momenten voor mezelf dat ik even niet gestoord wil worden. Ik ga dan even mediteren, neem een maskertje, ga even lekker lezen of ga in deuropening zitten om even wat zonlicht te pakken.

Bewegen

Ik merk dat een vast ritme ons allemaal goed doet. We hebben ook drie sportmoment in de week gepland. Hier volgen we dan een online sportles van een sportschool. Erg leuk om samen te doen en goed voor je lichaam en geest.

Tot slot is het goed om niet al te streng voor jezelf te zijn. Geniet van de momenten met elkaar, geniet van de momenten alleen, je doet je best en meer dan dat kan je niet doen.

Overprikkeling voorkomen in Corona-crisis

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *